X
تبلیغات
ایمنی زمینی هواپیمایی و فرودگاهی - سیستم اطفاء حریق داخل هواپیما ( Fire protection system )

ایمنی زمینی هواپیمایی و فرودگاهی

AIRcraft rescue & fire fighting

سیستم اطفاء حریق داخل هواپیما ( Fire protection system )

 

                Aircraft Rescue & Fire Fighting  

 

سیستم اطفاء حریق داخل هواپیما ( Fire protection system )


امروزه بیشتر هواپیماها دارای سیستم اطفاء حریق داخلی بوده و تعداد زیادی از آنها دارای سیستم ردیابی و اعلان حریق نیز هستند .

سیستم های ردیابی و اعلان حریق بصورت مستقل و مجزا کار میکنند ولی سیستم اطفاء حریق فقط زمانی بکار می افتد که خلبان سوئیچ آنرا فعال کند ، مواد اطفائیه ای که در این سیستم استفاده میشود عبارتند از BCF و BTM و یا سیلندرهایی که محتوی ترکیبی از گاز فرئون و نیتروژن میباشد.
این مواد در سیلندرهایی که با فشار پر شده اند در قسمتهای مختلفی از هواپیما قرار دارد و این سیلندرها معمولا" در مدت یک تا پنج ثانیه تخلیه شده و محتویات آن جهت اطفاء حریق به مصرف میرسد .
لازم بذکراست سیستم اطفاء حریق در داخل هواپیما مختص نقاط ویژه ای از هواپیما میباشد و شامل کلیه نقاط آن نمیشود . نقاطی که توسط این سیستم پوشش داده میشود عبارتند از : موتور هواپیما ، محل بار و مخزن سوخت . این سیستم تاثیری در قسمت خارجی بدنه و قسمتهای دیگر هواپیما ندارد.
باید توجه داشت در هر حادثه ای که برای هواپیما اتفاق می افتد ممکن است این خاموش کننده ها نیز آسیب دیده و عملکرد مناسبی نداشته باشد و حتی ممکن است سیلندرهای اطفائیه در محاصره آتش بماند که در این حالت هر لحظه ممکن است با توجه به شارژ بودن سیلندرها ، منفجر شده و خسارت زیادی وارد کنند .

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم آبان 1388ساعت 12:10  توسط مهدی سرگزی  |